Krachttraining en hardlopen?

door | Nieuws

JA, graag zelfs!
Hoewel deze combinatie niet altijd even snel gemaakt wordt, is krachttraining wel een heel goede ondersteuning van je hardlopen. Ik zie het in mijn bootcamplessen steeds vaker; mensen die hardlopen en bootcamp erbij doen voor de krachttraining.

Waarom?
Wanneer je begint met hardlopen voel je je sterk, fit en klaar voor de afstand die je in gedachten hebt. Na een aantal kilometers beginnen de eerste tekenen van vermoeidheid zich te melden; je benen, knieën, rug wellicht, en heupen zijn veel genoemde punten. Uiteraard ga je hier niet beter of lekkerder van lopen. Wanneer je krachttraining toevoegt aan je trainingen kun je spiermassa opbouwen, zul je je hardlopen gemakkelijker volhouden, je klachten verminderen en daarmee je uithoudingsvermogen vergroten. Dat kan weer resulteren in grotere en/of snellere afstanden.

Houding
Niet alleen bevordert krachttraining de lengte en/of snelheid van je hardlopen, het kan ook je hele houding verbeteren. Omdat niemand een perfecte fysiek heeft, zal er altijd een kans op blessures zijn, door compensatie(s). Met behulp van krachttraining kun je je houding optimaliseren, doordat je sterker wordt. Dit verkleint dan weer de kans op blessures.

Hoe vaak?
Nu is het echt niet zo dat je naast je hardlopen nog 3x in actie moet komen wat betreft krachttraining. Met eens per week krachttraining (bootcamp) merken hardlopers vaak al verschil. Uiteraard is het wel van belang wát je traint… 😉

Over mij

Hoi! Wat leuk dat je mijn website bezoekt!
Ik ben Gerrie en ik houd mij voornamelijk bezig met voeding en beweging. Eigenlijk alles wat je nodig hebt om een fittere, energiekere versie van jezelf te worden. Ik inspireer je graag met gezonde recepten, die jou je persoonlijke doelen helpen behalen. Lees meer...

X
X