Waarom is krachttraining zo belangrijk?
Ik geef wel eens een clinic bootcamp, bij een sportvereniging. Deels is dit natuurlijk voor de leuk, maar het is vrijwel altijd een eerste kennismaking met krachttraining (of Core Stability!)
In deze training combinden ik kracht en conditie; in mijn ogen een goeie combinatie. Van daaruit kun je vervolgens specifiek aan de slag. Daarbij hoor ik toch nog meer dan eens die ene uitspraak: “wat heeft DIT nou met onze sport te maken?!

Dat wil ik je bij deze graag uitleggen :)

Voordelen van krachttraining
– Het versterkt je spieren
– Je wordt sneller, wendbaarder en kun je sneller schakelen in je sport
– Zorgt voor sterkere botten
– Verhoogd je weerstand
– Verhoogd je uithoudingsvermogen
– Minder blessures
Last but not least; je komt strakker in je vel te zitten!

Een sterkere spier heeft meer potentie om alles beter te kunnen. Het genereert meer kracht, bouwt meer stamina op en haalt spanning van je gewrichten en bindweefsel. Er is geen gemakkelijkere manier om kracht op te bouwen dan met krachttraining. Het is simpel door sterkere spieren wordt je sterker, sneller, wendbaarder en je prestaties worden (op bijna alle vlakken in je leven) beter.

Daarnaast; Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in rust. Krachttraining zorgt daarbij voor spierschade, waardoor je stofwisseling versnelt tijdens het herstelproces. Ja, hardlopen zorgt ook voor spierschade en verhoogt je metabolisme ook na een training, maar lang niet zoveel als krachttraining.

Fysiotherapeuten varen over het algemeen erg wel bij hardlopen. De disbalans die ontstaat in het lichaam door fietsen of rennen door een gelimiteerd bewegingsbereik en een repetitief bewegingspatroon kan al snel leiden tot blessures. Krachttraining, daarentegen, kan je gewrichten sterker maken en de kans op blessures door welke soort training dan ook verkleinen. De meeste (professionele) fietsers en hardlopers nemen om die reden eens in de zoveel tijd een dumbell of halterstang ter hand.

Kortom: alleen maar voordelen, mijns inziens!
En, ben je als vrouw nu bang om er als een body-builder weer uit te komen..? Dat valt reuze mee! Mits je een juiste manier van trainen hebt, hoef je hier absoluut niet bang voor te zijn. Mannen hebben veel meer aanleg om spieren te ontwikkelen, dus worden gemakkelijker breed. Daarnaast trainen mannen vaak op een andere manier.

X
X